شیرینگ پک چیست

shrink pack چیست
واژه انگلیسی شرینک (shrink) به معنای کشیده شدن است. پک (pack یا packing) به معنی بسته هست. در همین راستان شرینک پک (shrink pack) به نوعی بسته بندی اطلاق می شود که پوششی از جنس پلاستیک نازک و شفاف به نام نایلون شرینک دور کالا کشیده می شود تا ضمن بسته بندی و نگهداری چند محصول در کنار هم، آن را هم از مواردی چون آب و گرد و خاک محافظت کند. البته نام صنعتی و اصلی دستگاه شرینک پک ، Shrink Wrap Machine است.

نحوه کارکرد دستگاه شیرینگ پک

عملیات شرینک کردن توسط دستگاه شرینک پک صورت می گیرد. کارکرد دستگاه مورد اشاره اینگونه است که محصول مد نظر به کمک نوار نقاله به داخل کوره دستگاه شیرینک هدایت می شود، مقداری از فیلم شرینک دور محصول قرار می گیرد.


محصول از داخل محفظه ای به نام کوره عبور داده می شود. در این کوره به این لایه پلاستیکی حرارت دمیده می شود تا نرم و پخته شود. درانتهای کوره فن های خنک کننده قرار دارند تا به بسته ها هوا بدمد و لایه شرینک را خشک کند تا خوب منقبض و دور محصول را محصور کند.
کار تمام است و محصول داخل پوششی شفاف قرار گرفته است. مقدار اندازه فیلم شرینک و مقدار و زمان حرارت تابیده شده به آن توسط هدایتگر دستگاه انتخاب می شود. معمولا به این نوع ماشین شرینک که دارای کوره های بزرگ هستند شرینک پک تونلی گفته می شود.

کاربرد شرینک پک

به کمک شرینک کردن می توان چندین محصول را که از جهت تعادل ناپایدار هستند در کنار یکدیگر قرار داد. شرینک بطری های آب نمونه بارز این استفاده است.
پلاستیک عایق خوبی برای رطوبت است، با شرینک کردن از ورود خیسی و نم به کالا می توان جلوگیری نمود.
شرینک بر خلاف بسته بندی با کارتون و مقوا، پوششی شفاف است که ظاهر محصول به راحتی در آن نمایان است. شاید این ویژگی جذاب سبب رونق و پیشرفت شرینک های رنگی و چاپی شده باشد.
در برخی موارد برای نمایش اندازه و شکل کالا نیاز است محصول داخل پوششی نازک قرار بگیرد، پس شرینک کردن تنها گزینه خواهد بود.

در این صفحه به معرفی این دستگاه ها پرداختیم :

شیرینگ کابینی: مناسب جهت بسته هایی تا ابعاد ۴۰*۵۵ در ارتفاع ۱۵سانت|بدون نیاز به دستگاه دوخت ال|کارایی سریع و ساده
شیرینگ تونلی(کوچک و بزرگ): مناسب جهت بسته های بزرگ و سنگین وزن|قابلیت تنظیم سرعت و حرارت داخل تونل
دستگاه شرینگ دستی: مناسب جهت کالاهای کوچک و با ابعاد محدود|کارایی ساده و قیمت مناسب
مواد مصرفی این دستگاه ها سلفون شیرینگ و یا به اصطلاح PVC و POF هستند که مجموعه ما با بهترین و شفاف ترین کیفیت این محصولات را در اختیار شما عزیزان قرار میدهد.

تونل های شیرینگ که از سیستم هوای گرم برای بسته بندی استفاده می کنند ، عملیات شیرینگ خود را با استفاده از فیلم هایی که  قابلیت شیرینگ شدن دارند از جمله PVC ، POF انجام می دهند .جریان هوایی که در داخل تونل  وجود دارد مانع از ایجاد حباب و برامدگی در فیلم های پلاستیکی می شود.
درجه ی حرارت دستگاه , سرعت جریان هوا و سرعت حمل کننده ها (conveyors) همگی توسط سیستم های کنترل کننده مستقل دستگاه تنظیم می شوند.در واقع ویژگی تونل های شیرینگ بدین صورت است که سرعت جریان هوا و درجه حرارتی را که در طول تونل ایجاد می شود با دقت بسیار بالا کنترل می کند.

به موجب سیستم گرمایشی مناسبی که در هر دستگاه تعبیه شده , میزان برق مصرفی دستگاه بسیار پایین بوده و در نتیجه به نوعی هزینه ی عملیات بسته بندی نیز کاهش می یابد . دستگاه شیرینگ پک برای شیرینگ کردن بسته کالاهایی از قبیل قوطی های کنسروی ، بطری های شیشه ای ، بطری های ماء الشعیر , بطری های آب معدنی ، میله های فلزی ، سرامیک ، لوازم منزل و در صنعت کامپیوتر و غیره استفاده می شود.

  • جایگذاری آسان فیلم
  •   دارای چرخ های قفل شونده
  • کاربری آسان
  • کابین شفاف
  •   تیغه های فیبر و سرامیک
  •   برق تک فاز
  •   مناسب برای انواع فیلم های شیرینگ مانند PVC ، POF ، PP و غیره
  •   محفظه دوخت دارای کاستورهای قابل قفل است.
  • یک میز بسته بندی قابل تنظیم برای جا دادن اندازه های بسته های مختلف وجود دارد.
  • قفسه قابل تنظیم فیلم می تواند عرضهای مختلف فیلم را تا ۵۵۰ میلی متر در خود جای دهد.
  •   کنترل های ساده ای برای تنظیم زمان دوخت و برش ، دمای شیرینگ و زمان شیرینگ وجود دارد.

دستگاه شیرینگ پک تونلی :

شیرینگ پک تونلی داری ساختار باد گرم و چرخه ای و همچنین کنترل دمای هوشمند است و قابل تنظیم در جریانهای متفاوت AC می باشد . در این دستگاه دو نوار نقاله وجود دارد ، که یکی از انها از جنس تسمه تفلون و دیگری از نوع غلتکی است. مواد مصرفی این نوع شیرینگ های تونلی هم  POF و PVC می باشد.

مشخصات دستگاه شرینگ تونلی :

قابلیت تنظیم ارتفاع دستگاه در برخی از مدل ها
قابلیت ساخته شدن دستگاه در ارتفاع مورد نظر مشتری( سفارشی سازی )

کاربرد دستگاه شرینگ تونلی :

این دستگاه بسته بندی شیرینگ حرارتی بیشتر برای بسته بندی و یا به عبارتی شیرینگ قسمت بیرونی ( بسته ) محصولات مختلف از جمله محصولات غذایی ، مواد دارویی ، دیسک ها ، سخت افزارها ، محصولات سرامیکی ، کتاب ها ، اسباب بازی ها و غیره به کار می رود.
از این دستگاه در سوپر مارکت ها ، رستوران ها ، کارخانه های مواد غذایی ای همچون تخم مرغ ، شکلات ، گز و … استفاده می شود. در برخی از کارگاه ها یا حتی کارخانه های دارای تولید انبوه هم ، برای جابجایی راحت تر و سریع تر محصولات از دستگاه شیرینگ برای شیرینگ کردن بسته های کالاها استفاده می شود.

موارد استفاده دستگاه شرینک کجاست ؟

شیرینک کابینی : اگر تا حالا از رستوران های غذاهای ایرانی و بعضا خارجی غذا سفارش داده باشید ، دیدید که غذا داخل پک کارتنی میاد که کاملا با یک سلفون خشک که به سادگی پاره میشه پوشیده شده و کاملا پلمپ شده،این سلفون پوشیده شده روی پک غذا کار دستگاه کابینی هستش،البته با دستگاه های تونلی هم میشه اینکارو انجام داد ولی برای رستوران ها دستگاه کابینی معمول تر هستش.

شرینک تونلی : حتما تا حالا باکس های آب معدنی و نوشابه رو دیدید،یک نایلون نسبتا ضخیم دور باکس کشیده شده ولی دو طرف آن باز میباشد،این عملیات کار دستگاه تونلی هستش،البته با گذاشتن یک دستگاه دوخت L میشه بسته رو کاملا از ۴ طرف پلمپ کرد.

دستگاه شیرینگ دستی

اگر شما صاحب کسب‌وکار کوچک هستید و یا قصد دارید تجهیزات بسته‌بندی و پکینگ را با هزینه‌ی کمتری و بدون پیچیدگی خاص در اجرا و همچنین با کاربرد راحت‌تر در دسترس داشته باشید، دستگاه شیرینگ دستی گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

دستگاه شیرینگ پک دستی یا شرینگ رومیزی از دو جزء دستگاه دوخت و برش سلفون شیرینگ و دستگاه سشوار صنعتی تشکیل‌شده است.

عملکرد کلی آن به این صورت است که ابتدا با استفاده از مقدار مشخصی سلفون ، محصول یا کالای موردنظر را پوشش می‌دهند و سپس از طریق حرارت سشوار، سلفون به‌طور کامل به دور محصول جمع می‌شود و بسته‌بندی دستی به‌آسانی انجام می‌شود.

اگر برای خرید دستگاه شیرینگ دستی نیاز به اطلاعات کامل دارید این صفحه به شما کمک می‌کند دستگاه شیرینگ دستی

اگر برای خرید دستگاه سشوار صنعتی نیاز به اطلاعات کامل دارید این صفحه به شما کمک می‌کند دستگاه سشوار صنعتی

دستگاه شیرینگ پک کابینی :

دستگاه شیرینگ کابینی عملیات دوخت و بسته بندی را در یک مرحله انجام می دهد و برای همه نوع فیلم های شیرینگ از قبیل PVC, PO, PP و غیره مناسب است . درپوش شفاف این دستگاه نیز باعث می شود که تمام فرایند دوخت ، برش و بسته بندی قابل مشاهده باشد. بعضی از مدل های شیرینگ کابینی نیز به طور خودکار محصولات بسته بندی شده را به بیرون انتقال می دهد .

مشخصات دستگاه شرینگ پک کابینی :

  • دوخت کامل بدون شکاف و لکه به دلیل وجود تیغه nano-fiber و تیغه نیکروم ضد چسبنده با حرارت ثابت.
  • دارای غلتک با طراحی ویژه به همراه پین برای ایجاد سوراخ های کوچک جهت خروج هوا.
  • قابلیت تنظیم سایز رول لغزان ( قسمتی که فیلم داخل آن قرار می گیرد ) منطبق با اندازه محصول در حال بسته بندی
  • مصرف پایین انرژی ( به طور متوسط تنها ۲۵ kw بر ساعت )
  • دارای گیره تیغه با دوام و با حرارت ثابت
  • پوشش بسته بندی قابل تنظیم برای تطبیق با اندازه های مختلف محصولات
  • قابلیت جابجایی و فیکس شدن راحت دستگاه به دلیل وجود چرخ های کوچک مجهز به ترمز در زیر دستگاه
  • بدون اینکه محیط اطراف خود را بیش از حد گرم کند ، می تواند برای مدت زمان طولانی و به طور مداوم کار کند

کاربرد دستگاه شرینگ پک کابینی :

این دستگاه بیشتر برای بسته بندی قسمت خارجی محصولات مختلف ( بسته ی محصولات ) از قبیل محصولات غذایی ، نوشیدنی ها ، محصولات دارویی ، دیسک های ، سخت افزارها ،  محصولات آرایشی و بهداشتی ، کتاب ها ، اسباب بازی ها و محصولات الکتریکی و غیره به کار می رود.

شیرینک پک

دستگاه شیرینگ یا شرینک پک، یک دستگاه بسته بندی برای محصولاتی است که به طور پک و چندتایی بسته بندی می‌شوند مانند پک انواع آب معدنی، نوشابه و .... 
دستگاه شیرینگ برای بسته بندی از نایلون شیرینگ استفاده می‌کند. نایلون شیرینگ نوعی پلاستیک است که هنگام حرارت دادن به دور محصول مورد نظر چسبیده و شکل آن محصول را به خود می‌گیرد.
پلاستیک یا نایلون شیرینگ را می‌توان با استفاده از سشوارهای صنعتی حرارت داد و محصول مورد نظر را بسته بندی کرد. همچنین دستگاه های بسته بندی شیرینگ برای این منظور وجود دارند که محصول با گذر از یک تونل حرارتی پلاستیک شیرینگ را به خود می‌گیرد .قیمت دستگاه‌های شیرینگ با توجه به ظرفیت و حجم تولید و تکنولوژی استفاده شده متغیر است و انواع مختلفی دارد.
دستگاه شیرینگ در صنایع بسته بندی کاربردهای متعددی دارد و برای بسته بندی انواع محصولات به کار می رود. از جمله می توان به بسته بندی مواد غذایی در صنایع غذایی و سایر صنایعی که نیاز به بسته بندی محصولات خود دارند، اشاره کرد.
بیشترین و مهم ترین کاربرد دستگاه شیرینگ، در صنایع غذایی و برای بسته بندی مواد غذایی است. به دلیل اینکه مواد غذایی به طور مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد، بسته بندی و پلمپ مواد غذایی به وسیله دستگاه شیرینگ اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
روش بسته بندی دستگاه شیرینگ به این صورت است که به طور کامل هوای داخل کیسه را تخلیه می‌کند و با حرارت، پلاستیک را به طور کامل به محصول می‌چسباند. به همین دلیل مواد غذایی به وسیله دستگاه شیرینگ کاملا سالم و به دور از هر نوع آلودگی نگهداری می‌شوند.

دستگاه شیرینگ تونلی

دستگاه شیرینگ تونلی طوری طراحی شده است که با عبور محصول یا تعدادی از محصولات (به طور مثال ۶ عدد نوشابه خانواده) با عبور از آن ابتدا پلاستیک بر روی آن کشیده می شود و با استفاده از حرارت ملایم که می تواند به صورت تابشی توسط هیتر یا حرارت بخار آب داغ باشد، محصول را شیرینک می کند.

دستگاه شیرینگ کابینی 

دستگاه شیرینگ کابینی به گونه ای طراحی شده است که محصول مورد نظر درون یک محفظه قرار می گیرد. کاربرد این دستگاه بیشتر در هنگامی هست که برای شیرینگ محصول مورد نظر زمان بیشتری نسبت به حالت تونلی احتیاج است و معمولا برای تولید با هزینه و سرعت پایین استفاده می شود.

بسته بندی شرینک پک

کلمه شرینک یا shrink در زبان انگلیسی به معنی کوچک تر شدن و جمع شدن است. دستگاه شیرینگ یا شرینک پک دقیقا همین کار را می‌کند. وقتی نایلون شیرینگ حرارت می‌بیند، جمع می‌شود و به دور محصول می‌چسبد و باعث می‌شود که محصولاتی که شکل نا منظمی دارند برای بسته بندی به طور پک و چندتایی، کوچک تر و قابل حمل شوند.

تفنگ شیرینک (سشوار صنعتی):

از سشوارهای صنعتی برای شیرینگ کردن محصولاتی استفاده می کنند که عمدتا حجم بزرگی دارند و تعداد تولید زیادی نیز ندارند. بعد از قرار دادن پلاستیک شیرینگ بر روی محصول با استفاده از سشوار آن را حرارت می دهند تا محصول مورد نظر شیرینگ شود.

دستگاه شیرینگ فریم 

دستگاه های شیرینگ فریم، ترموپلاستیک را به دور محصول مورد نظر می پیچند. این نوع از دستگاه ها معمولا برای محصولاتی استفاده می شود که بلند و بزرگ هستند. (مانند درب ساختمانی ، رادیاتور، پنجره های دوجداره و محصولات با طول بلند مانند لوله های پلاستیکی که باید هر چند عدد آن در یک پک بسته بندی شوند.)

تانک آب داغ (deep tank)

در این نوع دستگاه از تانک آب داغ برای شیرینگ کردن محصولات استفاده می شود و پس از قرار دادن محصول در ترموپلاستیک آن را در آب داغ فرو می کنند .  تانک آب داغ برای محصولاتی مانند پنیر طراحی شده است که محدودیت بالا رفتن حرارت، حساسیت بسیاری دارد.