کار در شیفت شب یا کار کردن تا دیر وقت روی پروژه های کاری و درسی نیازمند آمادگی است و مثلا باید قبل از آن خواب کافی داشته باشید. دانشمندان در پژوهشی تازه ترکیب مناسب خواب و کافئین برای کار کردن در شب را پیدا کرده اند تا افراد بدون خستگی بیش از اندازه و ضمن حفظ هوشیاری بتوانند خود را بیدار نگه دارند.

با وجود آنکه بسیاری از مردم میتوانند خود را شب ها بیدار نگه دارند، هوشیار ماندن در این ساعات از شبانه روز معمولا کار دشواری است؛ و اگر فرد هوشیاری نداشته باشد نه می تواند کار خود را به درستی انجام دهد و نه به نتایج مطلوب موردنظرش برسد. علیرغم این مساله، شیفت های کاری شبانه در بسیاری از صنایع رایج هستند که از آن جمله میتوان به خرده فروشی ها، امنیت و حمل و نقل اشاره کرد.

طبق پژوهشی که محققان دانشگاه جنوب استرالیا انجام داده اند راهکار مناسب برای کارکنان شیفت شب ترکیبی از قهوه و چرت یا به اصطلاح caff-nap است؛ به بیان ساده تر این یعنی مصرف مقداری قهوه (در این پژوهش به یک فنجان قهوه اشاره شده است) و سپس یک چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای در وضعیت درازکش.

 

راکتورهای هسته ای

با این ترکیب به محض آنکه قهوه شروع به عمل می کند فرد از خواب سبک خود بیدار می شود و دیگر خبری از اینرسی خواب یا همان خستگی و گیجی ناشی از بیدار شدن از خواب نخواهد بود.

در این پژوهش دانشمندان لیوان های قهوه ۲۰۰ میلی گرمی را به داوطلبان دادند و در ادامه از آنها خواستند که یک چرت نیم ساعتی را در ساعت ۳:۳۰ صبح داشته باشند. محققان در نهایت اعلام کردند این داوطلبان در مقایسه با گروهی که پلاسیبو یا ماده بی اثر دریافت کرده بودند هوشیاری بیشتری داشته و عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

منبع : دیجیاتو

https://digiato.com/article/2020/08/29/%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d8%a8-%d9%82%d9%87%d9%88%d9%87-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%db%8c%d9%81%d8%aa-%d8%b4%d8%a8/