صدور فاکتور خرید یا فروش و نحوۀ تسویه حساب در سیستم فروشگاهی سیان

 با توجه به اهمیت ثبت بهنگام و دقیق عملیات دریافت و پرداخت و رویدادهای مالی، در سیستم فروشگاهی سیان، سیستم خرید و فروش مستقیماً با سیستم دریافت و پرداخت در ارتباط بوده و پس از ثبت فاکتور، قبض مربوط به آن بطور اتوماتیک نیز صادر و به سیستم دریافت و پرداخت ارسال می‌گردد.

بدین معنی که، در نرم افزار سیستم فروشگاهی سیان، متناسب با صدور فاکتور خرید یا فروش، بلافاصله پنجرۀ قبض دریافتی یا پرداختی فاکتور مورد نظر باز شده و کاربر می‌تواند همان لحظه متناسب با فاکتور ثبتی خود، قبض دریافتی یا پرداختی فاکتور را صادر نماید.

و در سیستم حسابداری نرم افزار سیستم فرشگاهی سیان نیز به ازای فاکتور و قبض صادر گشته، به طور خودکار سند حسابداری استاندارد صادر می‌گردد.

به عنوان مثال: ماندۀ حساب‌های دریافتی در فاکتور فروش، بدهکار شده و پس از نمایش قبض دریافت مربوط به آن و ثبت  مبلغ با توجه به نوع دریافتی (نقدی، چک، حواله)، حساب‌ دریافتی که قبلاً بدهکار شده بود، به میزان اسناد دریافتنی بستانکار می‌شود. در نتیجه، ماندۀ حساب مذکور، نمایانگر ماندۀ حساب شخص، پس از صدور فاکتور و قبض دریافت است.

بنابراین اگر بخشی از فاکتور تسویه شود؛ به همان نسبت از حساب‌های دریافتی کسر می‌شود و ماندۀ آن حساب قابل تشخیص است.

همچنین، در نرم افزار فروشگاهی سیان، کاربر می‌تواند، برای مشاهدۀ گزارش گردش حساب شخص یا شرکت، در سیستم گزارشات، بر روی آیکن گردش شخص کلیک کرده  و با توجه به نوع گزارش انتخابی (کلی، جزئی، صورتحساب) اطلاعات مربوط به هر یک از فاکتورها و گردش بدهکار و بستانکار  و ماندۀ حساب مشتری را مشاهده نماید.

منبع: https://www.sainaco.net/1394/06/29/نحوه-تسویه-حساب-در-ثبت-فاکتور-خرید-و-فرو/