دانستنی های مالیاتی نرم افزار جامع حسابداری سانیران

اصول و قاعده مالیات و عوارض پیمانکاری چگونه است؟

از جمله نکاتی که پیمانکاران باید به آن توجه داشته باشند، جمع آوری اسناد و مدارک استاندارد و صدور نوع صورت‎ وضعیت‌ها است. متاسفانه گاهی اوقات پیمانکار بابت مواد و مصالح پای کار، مالیات و عوارض پرداخت کرده است، اما، چون مدرک و یا فاکتوری ندارد، نتوانسته است از اعتبار مالیاتی آن استفاده کند و بابت درصد دریافتی از کارفرما، فقط پرداخت کننده اظهارنامه مالیاتی بوده است.

مهمترین اصولی که یک پیمانکار باید جهت اعتبار مالیات بر ارزش افزوده خود انجام دهد شامل موارد زیر است:

*دریافت فاکتورها و صورتحساب‌های استاندارد خرید مواد و مصالح، بهنگام پرداخت ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده

 *تنظیم صورت وضعیت ارائه شده در صورتحساب استاندارد ادارۀ دارایی

 *بایگانی و نگهداری صورتحسابهای خرید و فروش

*اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده

*ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر

*پرداخت به موقع مبلغ مالیات بر  ارزش افزوده  هر دوره.

تاریخ تعلق مالیات در خصوص فعالیتهای پیمانکاری به چه ترتیبی است؟

پاسخ سازمان مالیات و عوارض بر ارزش افزوده عیناً به شرح زیر می‌باشد:

به استناد مفاد بند ب ماده ۱۱ قانون، تاریخ تعلق مالیات در مورد ارائه خدمات، تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمات هر کدام که مقدم باشد، (حسب مورد) خواهد بود.

از آنجایی که فعالیت‌های پیمانکاری از مصادیق ارائه خدمات تلقی می‌شوند، لذا اینگونه مودیان مکلفند به هنگام صدور صورت وضعیت نسبت به درج و وصول مالیات و عوارض ذیل صورت وضعیت‌های صادره اقدام نمایند.

بدیهی است در صورتی که صورت وضعیت‌‌های صادره، توسط کارفرما تعدیل، مالیات و عوارض متعلقه نیز متناسب با تعدیل انجام شده، تعدیل خواهد گردید.

منبع : https://www.sainaco.net/1394/08/25/مالیات-و-عوارض-پیمانکاری/